کشیدن دندان کودکان بدون درد چگونه انجام میشود؟

منظور از کشیدن صحیح دندان یعنی درآوردن دندان و یا ریشه‌های دندان با حداقل آسیب به بافت‌های اطراف آن است به‌طوری که جراحات ناشی از کشیدن دندان بدون عوارض جانبی ترمیم یابند. درصورتی که دندان شیری کودک قابل ترمیم باشد باید به‌جای کشیدن به فکر درمان و حفظ دندان کودک بود. متاسفانه تصور بسیاری از والدین این است که دندان‌های شیری کودکان خیلی مهم و به‌درد بخور نیستند، بنابراین در جایی‌که می‌توان دندان شیری کودک را ترمیم و درمان کرد کشیدن دندان را ترجیح می‌دهند. لازم به ذکر است که دندان‌های شیری نقش مهمی در اصلاح وضعیت و پیشگیری از نامرتبی و شلوغی دندان‌های دائمی دارند. از آن‌جایی که ریشه دندان‌های کودکان بیشتر تحلیل یافته و کوتاه است، کشیدن دندان شیری کار بسیار راحتی بوده و اغلب بودن درد است. چون کودک نمی‌داند که کشیدن دندان شیری به‌ چه صورت است بنابراین حتی از فکر کردن به جراحی هم ترسیده و اذیت می‌شود. کودکان فکر می‌کنند که کشیدن دندان فرآیند ترسناکی است و اغلب نگران درد بعد از آن هستند. متخصص دندانپزشک اطفال پس از آماده کردن کودک از لحاظ روحی روانی، در کمترین زمان ممکن اقدام به کشیدن دندان کودکان بدون درد خواهد کرد.

کشیدن دندان در کودکان، در اکثر مواد باعث ایجاد ترس و دلهره در کودکان می‌شود. چنانچه این عمل توسط افراد معمولی انجام شود، ممکن است علاوه بر درد زیادی که کودک متحمل می‌شود، دندان کودک نیز بشکند که مشکلات زیادی را برای کودک به همراه خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است که کشیدن دندان توسط دندانپزشک متخصص اطفال انجام شود. دندانپزشک متخصص اطفال با مشاوره و آموزش کودک می‌تواند اضطراب و نگرانی کودک را کمتر کند. برای این‌کار دندانپزشک اطفال باید وقت زیادی صرف کند تا کودک بتواند برای انجام خدمات دندانپزشکی با همکاری نماید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت برای کشیدن دندان کودک خود در دندانپزشکی کودکان دکتر روشنک غفاری با شماره 02188795280 تماس بگیرید.

دلایل زیادی منجر به کشیدن دندان شیری و دائمی کودکان می‌شوند که بعضی از آنها عبارتند از:

•  پوسیدگی غیرقابل ترمیم
  •  شکستگی دندان و یا شکستگی فک
  •  اختلال دندان شیری در رشد دندان های دائمی
  •  وجود دندان‌های شیری خیلی قدیمی
  •  مشکلاتی نظیر کیست دندان و تومور دندانی
  •  دندان نهفته یا غیر طبیعی
  •  انشعاب یا شکاف در دندان شیری
  •  عفونت شدید پری اپیکال (ریشه دندان) دندان‌های شیری
  •  در برخی موارد سیم‌کشی دندان، در صورت نامرتبی و شلوغی دندان یا به‌ اصطلاح کراودینگ دندانپزشک به‌منظور ایجاد فضا برای حرکت دندان‌ها مجبور خواهد بود یک یا چند دندان شیری کودک را بکشد.

کشیدن دندان شیری کودکان در برخی مواقع برای ایجاد فضای کافی برای رشد و همچنین تراز دندان‌های دائمی انجام می‌شود. با این کار اغلب نیازی به ارتودنسی دندان‌ها در آینده نخواهد بود.

قبل از کشیدن دندان کودکان

برای مراقبت‌های قبل از کشیدن دندان کودکان و برای تعیین شدت آسیب معمولا نیاز به تصویربرداری دندانی با اشعه ایکس می‌باشد. درصورتی که پوسیدگی دندان شیری کودک قابل ترمیم نباشد باید در طی یک جلسه دیگر کشیده شود. اکثر مواقع برای کاهش عفونت به بیمار آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. اگر کودک خیلی مضطرب و نگران کشیدن دندان باشد ممکن است داروهای ضداضطراب نیز تجویز شود. داروهای ضداضطراب معمولا شب قبل از کشیدن دندان کودکان مصرف می‌شوند. اقداماتی که موجب کاهش درد یا به‌ عبارتی کشیدن سریع و بدون درد دندان‌های کودکان می‌شوند عبارتند از: تجویز داروهای مسکن، تزریقات بیهوشی موضعی، بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی
روش‌های به کار رفته برای کاهش درد به عوامل زیادی نظیر انتخاب بیمار، سن و سلامتی کودک و راحتی دندانپزشک برای کشیدن دندان کودکان بستگی دارد. از آن‌جایی که مصرف داروهای مسکن درد قبل از کشیدن دندان کودکان اغلب موجب مشکلاتی نظیر لخته شدن خون در کودکان می‌شوند معمولا به‌ندرت از چنین روشی استفاده می‌شود.

مراحل کشیدن دندان کودکان

بعد از بی‌حسی موضعی، دندانپزشک برای کشیدن یا درآوردن دندان از ابزار دندانپزشکی مخصوصی به نام فورسپس یا الواتور استفاده می کند. در صورت مصرف مسکن و یا تزریق بیهوشی کشیدن دندان کودکان بدون درد یا با حداقل درد انجام خواهد شد. این روش ساده معمولا برای دندان‌هایی که قابل رویت هستند انجام می‌شود. ولی کشیدن برخی از دندان‌ها مانند دندان آسیاب شیری در کودک اگر نهفته باشد و یا درخط لثه قابل رویت نباشد باید از طریق جراحی کشیده شوند. کشیدن دندان کودکان از طریق جراحی با برداشتن مقداری از بافت لثه انجام می‌شود.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان کودکان

• نگهداشتن گازاستریل در دهان برای پیشگیری از خونریزی. درصورتی که خونریزی بعد از کشیدن دندان کودکان زیاد باشد باید هر 20 تا 30 دقیقه گاز استریل تعویض شود تا خون کاملا لخته شود.
  •  برای کاهش تورم در صورت کودک بهتر است از کیسه یخ استفاده شود. توصیه می‌شود در طول 24 ساعت اول غذاهای نرم به کودک داده شود.
  •  بعد از کشیدن دندان، کودک نباید با فشار آب دهان خود را تف کند. رعایت بهداشت دهان در طول دوره بهبود کاملا الزامی است.
  •  برای تسکین درد ممکن است داروی مسکن به کودک تجویز شود.
  •  درصورتی که از بخیه‌های قابل جذب استفاده شود معمولا بخیه‌ها ظرف 1 هفته‌ جذب می‌شوند و اگر غیرقابل جذب باشند 1 هفته بعد از جراحی باید کشیده شوند.
  •  شستشوی دهان با آب نمک مانعی ندارد.
  •  تب و یا تورم برای مدت طولانی ممکن است ناشی از عفونت باشد. در چنین شرایطی بهتر است دراسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کرد.
  •  اگر دندان شیری کودک به‌دلیل غیرقابل ترمیم بودن زود کشیده شود ابزار مخصوصی به نام فضا نگهدارنده به کودک داده می‌شود. لازم به ذکر است که فضا نگهدارنده‌ها به 2 صورت ثابت و متحرک موجود هستند.