پیشگیری و درمان دندان درد در کودکان

درد دندان برای کودکان یک درد مداوم است که تسکین نمی‌یابد. دندان درد زمانی ایجاد می‌شود که فرسایش یا پوسیدگی دندان به حفره‌های پالپ دندان که عصب‌ها و عروق خونی کوچک که به شدت حساس هستند در آن قرار دارند نفوذ کنند. یکی از دلایل شایع دندان درد به رژیم غذایی مانند نوشیدن مقادیر زیاد نوشابه یا خوردن غذاهای فراوری‌ شده شیرین مانند کیک مربوط می‌شود. روش‌های درمانی زیادی برای درمان دندان درد کودکان وجود دارد که دندانپزشک متخصص اطفال پس از بررسی علت دندان درد کودک بهترین روش را برای درمان برمی‌گزیند.

اگر کودک شما برای مسواک زدن دندان‌ها با شما همراهی نکرده و در برابر آن مقاومت می‌کند ممکن است دچار دندان درد شده باشد. در این گونه موارد بدون تعلل به یک متخصص دندانپزشکی اطفال مراجعه کنید. معمولاً هر چه سریع‌تر اقدامات دندانپزشکی برای رفع مشکل انجام شود راحت‌تر می‌توان مشکل را برطرف کرد. متخصصین ما در دندانپزشکی کودکان دکتر روشنک غفاری، آماده ارائه انواع خدمات برای درمان دندان درد در کودک دلبند شما هستند. در این کلینیک بهترین روش‌های درمان برای درمان دندان درد کودکان شامل عصب‌کشی، پر کردن و حتی کشیدن دندان در صورت نیاز به کودکان عزیز ارائه خواهد شد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات با شماره 02188795280 تماس بگیرید.

دندان درد ممکن است به دلایل زیر بروز کند.

دندان درآوردن

دندان درآوردن یک بخش طبیعی از رشد نوزادان است. این زمانی است که دندان‌ها از لثه خارج شده و رشد می‌کنند. معمولاً این اتفاق بین سن 6 تا 9 ماهگی نوزاد می‌افتد. رویش دندان در کودکان ممکن است باعث ایجاد درد شدید در لثه برای کودکان شود.

افتادن دندان‌ها

با این که افتادن دندان‌های شیری یک روند طبیعی در دوران کودکی است اما ممکن است با درجاتی از درد همراه باشد. زمانی که دندان از ریشه انتهایی خود جدا می‌شود آن ناحیه متورم، قرمز و دردناک می‌شود. این مخصوصاً زمانی درست است که دندان کودک به دلیل آسیب‌دیدگی یا ضربه بیفتد و دندان قبل از موعد مقرر لق شده و بیفتد.

پوسیدگی دندان منجر به ایجاد دندان درد کودکان خواهد شد. مینای دندان که لایه سخت بیرونی دندان است در دندان پوسیده از بین می‌رود. این مشکل ممکن است هم برای دندان‌های شیری و هم برای دندان‌های دائمی کودک اتفاق بیفتد. پلاک دندان که یک لایه باکتری چسبیده به دندان است به طور مداوم روی دندان‌ها ایجاد می‌شود. وقتی که کودک شما غذاها یا نوشیدنی‌های شیرین می‌خورد، باکتری‌های موجود در پلاک‌ها اسیدهایی تولید می‌کنند که به مینای دندان آسیب می‌رسانند.

آبسه دندان

آبسه دندان زمانی ایجاد می‌شود که تاول پر از چرک روی بافت دندان و اطراف آن ایجاد می‌شود. چرک زمانی ایجاد می‌شود که بدن علیه عفونت ناشی از باکتری‌ها مبارزه می‌کند. اگر چرک تخلیه نشود باعث ایجاد آبسه می‌شود. دندانی که دچار آبسه شده است ممکن است باعث قرمز شدن و متورم شدن لثه شده و به خصوص در هنگام جویدن باعث درد ضربان دار شود.

شکستگی دندان

وجود شکستگی دندان در کودکان نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد دندان درد شدید در کودکان است. شکستی دندان در کودکان نسبتاً شایع است و به دلایل مختلفی از جمله گاز زدن شیرینی‌های سفت، خوردن توپ به دهان در هنگام بازی، دندان قروچه یا پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود.

دندان قروچه در کودکان می‌تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد دندان درد شدید در کودکان باشد. بسیاری از کودکان به دلیل نامرتب بودن دندان‌ها یا درد ناشی از گوش درد، دندان درآوردن یا دندان درد دندان قروچه می‌روند. در هر یک از موارد ذکر شده بسیاری از کودکان این عادت را پیدا می‌کنند. برای برخی ممکن است دندان قروچه به دلیل استرس، تنش یا اضطراب به وجود آید.

دندان پرشده آسیب‌دیده

در صورتی که دندان پرشده آسیب ببیند و تحت درمان قرار نگیرد باعث پوسیدگی اطراف، ترک‌خوردگی یا پوسته‌پوسته شدن دندان می‌شود که می‌تواند بین دندان و قسمت پرشده آن فاصله ایجاد کند. این فاصله محل ورود باکتری در قسمت‌هایی که بزاق زیاد و پلاک‌های دندانی (که لایه نازکی است که روی دندان‌ها و لثه ایجاد می‌شود) زیاد است می‌شود. باکتری‌ها به راحتی با مسواک از بین نمی‌روند و ممکن است باعث پوسیدگی در زیر قسمت پرشده دندان شوند یا لبه‌های دندان را از بین ببرند که باعث ایجاد دندان درد شدید در کودکان می‌شود.

علائم دندان درد کودکان

برخی علائم دندان درد اطفال عبارتند از:

•  درد دندانی که ممکن است تیز، ضربان دار یا مستمر باشد. در برخی افراد فقط زمانی که به دندان‌ها فشار وارد می‌شود درد ایجاد می‌شود.
  •  تورم اطراف دندان
  •  تب یا سردرد
  •  تخلیه مواد بدبو از دندانی که دچار عفونت شده است.

درمان دندان درد کودکان

بسته به علت دندان درد کودکان، روش‌های مختلفی برای درمان دندان درد وجود دارد که عبارتند از:

اقدامات درمانی اولیه

اگر کودک شما دندان درد دارد یک قاشق مخلوط آب گرم (نه داغ و نه سرد) با نمک به او بدهید تا حساسیت او کاهش یابد. آنها باید هر موقع احساس دندان درد داشتند دهان خود را با آب نمک بشورند. قرار دادن بسته یخ روی گونه می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

داروها

معمولاً بهترین روش برای علاج دندان درد کودکان، مصرف داروهای مسکن دندان درد کودکان است. داروی دندان درد کودکان ممکن است دندان درد را به طور موقتی از بین ببرند. استامینوفن (تایلنول) یا ایبوپروفن (موترین و آدویل) را می‌توان مطابق با دستور پزشک به کودک داد. به کودک نباید آسپیرین بدهید مگر این که توسط پزشک تجویز شده باشد. بنزوکائین (یک بیحس کننده موضعی) را نیز می‌توان مستقیماً روی دندان آسیب‌دیده استفاده کرد.

پر کردن دندان

با استفاده از پر کردن دندان می‌توان در بسیاری از موارد دندان درد کودکان را درمان کرد. پر کردن دندان یک روش برای بازسازی دندانی که به دلیل پوسیدگی آسیب دیده است بوده و می‌تواند عملکرد و شکل طبیعی دندان را بازگرداند. زمانی که دندانپزشک دندان شما را پر می‌کند، مواد پوسیده را از دندان خارج می‌کند و ناحیه عفونی را پاک کرده و پس از تمیز کردن حفره، آن را با مواد پرکننده پر می‌کند.

عصب‌کشی دندان یک فرایند دندانپزشکی است که برای درمان عفونت ایجاد شده در مرکز دندان (سیستم کانال عصب) انجام می‌شود. در صورتی که کودک دچار دندان درد شده است باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. اگر دندانی که دچار عفونت شده تحت درمان قرار نگیرد وضعیت آن وخیم‌تر می‌شود.

در صورتی که دندان درد بچه‌ها را نتوان با روش‌های ذکر شده درمان کرد باید دندان او کشیده شود یا دندان بین یک دندان دیگر  و استخوان فک کودک قرار می‌گیرد.

محافظ دهانی

اگر دندان قروچه کودک مزمن باشد به این معنی که وی در تمام طول شب دندان قروچه برود احتمالاً بهترین روش برای جلوگیری از دندان قروچه رفتن استفاده از محافظ دهانی است. با این که با استفاده از محافظ دندانی نمی‌توان دندان قروچه را متوقف کرد اما می‌توان از اثرات منفی آن بر روی دندان کاست و دندان درد ناشی از دندان قروچه را کاهش داد.

با رعایت موارد زیر می‌توان از ایجاد دندان درد در کودکان جلوگیری کرد.

آموزش نحوه صحیح مسواک زدن

بهداشت دهان و دندان را باید از بدو تولد کودک شروع کرد. با آموزش نحوه صحیح مسواک زدن به کودک خود می‌توانید از دندان‌های او محافظت کنید و مانع از ایجاد دندان درد در کودک شوید.

نخ دندان کشیدن منظم

برای سلامت لثه و برداشتن ذرات باقیمانده غذا از لابه‌لای دندان به کودکان نحوه درست استفاده از نخ دندان را آموزش دهید تا یک مرتبه در روز این کار را انجام دهد. این کار به پیشگیری از بیماری‌های لثه در آینده کمک می‌کند. هر چه سریع‌تر آموزش را شروع کنید، کودک می‌آموزد که بدون وجود باقیمانده غذا لابه‌لای دندان‌ها راحت‌تر است. با آموزش کشیدن نخ دندان به کودکان مانع از ایجاد پوسیدگی دندان و دندان درد کودکان خواهید شد.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم باید مانند بهداشت دهان و دندان از بدو تولد شروع شود. در هنگام شب به نوزاد چیزی به جر آب خالص ندهید و فقط از آب در شیشه او استفاده کنید. شیر خشک یا آبمیوه ممکن است شیرین باشند و باعث تجمع باکتری در دهان او شود. کودک باید از یک رژیم غذایی متعادل که حاوی سبزیجات، میوه‌ها، غلات و محصولات لبنی است پیروی کرده تا دندان‌ها و استخوان‌های سالمی داشته باشد. کاهش مصرف شیرینی و شکر به حفاظت از دندان‌ها کمک کرده و احتمال ایجاد حفره در دندان را کاهش می‌دهد.

به طور منظم و دوره‌ای به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه کنید

باید بلافاصله پس از این که دندان‌های کودک شروع به رشد کردند به دندانپزشک مراجعه کنید و مشخصاً باید قبل از یک سالگی کودک این اتفاق بیفتد. کودکان باید هر 6 ماه یک مرتبه نزد دندانپزشک برده شوند تا دندان‌ها و لثه‌های آنها به طور تخصصی تمیز شده و مورد معاینه قرار گیرند. ویزیت دوره‌ای متخصص دندانپزشک اطفال به پیشگیری از ایجاد حفره، دندان درد و مشکلات دیگر دندانی در کودک کمک می‌کند.