علت،علائم و درمان بیماری‌های لثه در کودکان

عفونت کردن لثه‌های اطراف دندان‌ها باعث بیماری لثه می‌شود. بیماری لثه یکی از دلایل اصلی از دست دادن دندان در کودکان است، و چون کاملاً بدون درد است، بسیاری از کودکان متوجه ابتلا به آن نمی‌شوند. دندانپزشک اطفال در جلسات معاینه‌ی دوره‌ای با اندازه‌گیری فضای بین دندان و لثه‌ها، وجود نشانه‌های التهاب لثه را بررسی می‌کند.

اگر کودک شما هنگام مسواک زدن دچار خونریزی لثه میشود ممکن است دچار بیماری لثه شده باشد. در صورت عدم توجه به درمان به موقع بیماری لثه ، ممکن است کودک دچار لقی دندان شود و در نهایت دندان خود را از دست دهد. متخصصین ما در دندانپزشکی کودکان دکتر روشنک غفاری آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما در زمینه بیماری های لثه در کودکان هستند. به منظور رزو نوبت و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188795280 تماس بگیرید.

انواع

انواع التهاب لثه در کودکان عبارتند از:

التهاب (جینجیویت) مزمن

جینجیویت (التهاب) مزمن لثه‌ها مشکلی شایع در میان کودکان است که معمولاً با تورم، قرمز شدن و به سادگی خونریزی کردن لثه‌ها همراه است. التهاب لثه از طریق مسواک زدن، نخ کشیدن و معاینه دندانپزشکی منظم هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. اما اگر درمان نشود، در نهایت پیشرفت می‌کند و تبدیل به گونه‌های جدی‌تری از بیماری لثه می‌شود.

پریودنتیت تهاجمی

پریودنتیت تهاجمی در کودکانی که که به جز این مورد مشکل دیگری ندارند، نیز مشاهده می‌شود. پریودنتیت تهاجمی موضعی در نوجوانان و جوانان نیز دیده می‌شود و عموماً دندان‌های ثنایا و آسیاب اول را درگیر می‌کند. مشخصه این بیماری تحلیل رفتن شدید استخوان آلوئولار است و جالب است که معمولاً جرم یا پلاک بسیار کمی روی دندان‌ها وجود دارد.

پریودنتیت تهاجمی عمومی

پریودنتیت تهاجمی عمومی از حدود دوران بلوغ شروع می‌شود و کل دهان را دربرمی‌گیرد. علامت این بیماری ورم لثه‌ها در کودکان و انباشته شدن مقدار زیادی جرم و پلاک است. در نهایت نیز دندان لق می‌شود و از دست می‌رود.

علت اصلی بیماری لثه در کودکان تشکیل پلاک است. پلاک لایه چسبناک و نامرئی از میکروب‌ها است که به طور طبیعی روی لثه‌ها و دندان‌های کودک ایجاد می‌شود. پلاک حاوی باکتری‌هایی است که سم تولید می‌کنند و باعث تحریک، آزار دیدن و آسیب دیدن لثه‌ها می‌شوند. هر روز صدها باکتری در دهان زندگی می‌کند.

در کودک دچار بیماری لثه یک یا چند مورد از علائم زیر مشاهده می‌شود:

• خونریزی لثه هنگام مسواک زدن یا نخ کشیدن
  • لق شدن دندان
  • بدبویی دائمی دهان
  • تغییر رنگ لثه‌ها
  • تشکیل پلاک یا لکه‌های سفید روی لثه‌ها
  • چرک بین دندان‌ها یا لثه
  • به نظر می‌آید که لثه‌ها از روی دندان‌ها به عقب کشیده شده است.
  • فاصله‌دار شدن دندان‌ها

عامل‌های خطر

عواملی که شانس ابتلا کودکان به بیماری‌های لثه را افزایش میدهد عبارتند از:

دارو

صدها داروی بدون نسخه و تجویزی وجود دارد که جریان بزاق، یعنی عامل محافظ دهان، را کاهش می‌دهد. اگر بزاق کافی در دهان وجود نداشته باشد، دهان در برابر عفونت‌هایی مانند بیماری لثه آسیب‌پذیر می‌شود. به علاوه بعضی داروها باعث رشد غیرعادی بافت لثه می‌شود و تمیز نگه داشتن لثه‌ها را دشوار می‌کند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی لثه‌ها را حساس‌تر می‌کند و احتمال بروز بیماری لثه را افزایش می‌دهد.

دیابت

کودکان مبتلا به دیابت بیشتر در معرض خطر عفونت‌هایی مانند بیماری لثه قرار دارند.

دیگر بیماری‌ها

بیماری‌هایی مانند سرطان یا ایدز و درمان‌های انها اثر نامطلوبی بر لثه‌ها دارد.

استعداد ژنتیکی

برخی کودکان مستعد ابتلا به بیماری‌های شدید لثه هستند.

علل دیگر

از دیگر فاکتورهای خطر برای ابتلا کودکان به بیماری‌های لثه عبارتند از:

• بریجی که کاملاً اندازه نباشد.
  • کج بودن دندان‌ها
  • پر کردنی که مدت زیادی از آن گذشته باشد

دندانپزشک بیماری لثه را با توجه به علائم و بهره‌گیری از روش‌های زیر تشخیص می‌دهد:

اندازه‌گیری لثه‌ها

دندانپزشک عمق پاکت‌های اطراف تمام دندان‌ها را یک بار در سال با پروب پریودنتال اندازه‌گیری می‌کند. عمق پاکت لثه‌های سالم 3 تا 1 میلی متر است. هرچه پاکت عمیق‌تر باشد، بیماری لثه نیز شدیدتر است.

رادیولوژی

عکس بایت وینگ دندان‌ها سطح استخوان زیرین را نشان می‌دهد تا دندانپزشک متوجه شود که آیا استخوان در اثر بیماری لثه تحلیل رفته است یا خیر.

معاینه دندان‌های حساس

حساس شدن دندان‌ها اطراف خط لثه علامت تحلیل رفتن لثه است.

معاینه لثه‌ها

دندانپزشک قرمز و متورم شدن لثه‌ها یا خونریزی دادن آنها را بررسی می‌کند.

بیماری لثه با توجه به شدت آن درمان می‌شود. در ادامه درمان‌های معمول بیماری لثه را شرح می‌دهیم.

آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌های دندانپزشکی به صورت قرص یا ژل موضعی ارائه می‌شود که باید آن را مستقیماً داخل پاکت لثه استعمال کرد. دندانپزشک دارو را در غلظت پایین برای مدتی طولانی یا بالعکس در دوز بالا برای مدتی کوتاه تجویز می‌کند تا از جمع شدن مجدد باکتری‌ها جلوگیری شود.

جرم‌گیری یا تصحیح سطح ریشه

جرم‌گیری یا تصحیح سطح ریشه یکی از موثرترین روش‌ها برای درمان بیماری لثه، پیش از تشدید شدن آن است. دندانپزشک بین لثه‌ها و دندان‌ها را تا پایین ریشه‌ها تمیز می‌کند. گاهی اوقات لازم است که لثه‌ها و ریشه‌های دندان‌ها به طور موضعی بی‌حس شود.

جراحی

اگر بیماری لثه پیشرفته باشد، دندانپزشک عملی را برای باز کردن و تمیز کردن پاکت‌های لثه آسیب دیده انجام می‌دهد. جراح لثه‌های کودک را در جای خود بخیه می‌زند تا لثه‌ها محکم‌تر دور دندان‌ها را بگیرد.

پیوند لثه

اگر آسیب‌دیدگی بافت لثه آن‌قدر شدید باشد، که نتوان آن را درمان کرد و در جای مناسب بخیه زد، دندانپزشک بافت سالم لثه را از بخش دیگری از دهان برمی‌دارد و به بافت آسیب دیده پیوند می‌زند. پیوند جایگزین بافت آسیب دیده می‌شود و دندان‌ها را محکم نگه می‌دارد تا دندان‌ها سالم‌تر و زیباتر شود.

می‌توان با رعایت چند توصیه ساده احتمال ابتلا به ناراحتی‌های لثه را در کودکان کاهش داد. توصیه‌های زیر را جدی بگیرید تا شاهد بیماری لثه فرزندتان نباشید:

• دندان‌ها را کاملاً دو بار در روز، هر بار حداقل به مدت سه دقیقه مسواک بزنید. بین دندان‌ها را هر روز نخ بکشید.
  • دندان‌ها را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. استفاده از دهانشویه حاوی فلوراید نیز توصیه می‌شود.
  • از مسواک نرمی استفاده کنید که پرزهای پولیش دهنده داشته باشد، چون مسواک نرم به بافت لثه آسیب نمی‌زند. مسواک را هر سه تا چهار ماه یک بار عوض کنید.
  • رژیم غذایی سالمی را رعایت کنید، اجازه ندهید فرزندتان تنقلات حاوی مقدار زیاد قند بخورد، چرا که مواد قندی بستر مساعدی را برای رشد باکتری‌های عامل ایجاد پلاک فراهم می‌کند.
  • به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان‌ها را حداقل دو بار در سال جرم‌گیری کنید.

آیا بیماری لثه واگیردار است؟

بیماری لثه از والدین به کودکان منتقل می‌شود و در بین اعضاء خانواده نیز مسری است. دندانپزشکان معتقداند که باکتری‌های عامل بیماری لثه از راه آب دهان منتقل می‌شود. بنابراین اگر یکی از اعضاء خانواده در تماس با بزاق فرد دیگر قرار بگیرد، احتمال دارد که به بیماری لثه وی مبتلا شود. چنانچه یکی از اعضاء خانواده بیماری لثه داشته باشد، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که تمام خانواده برای غربالگری بیماری لثه به دندانپزشک مراجعه کنند.