درمان تیر کشیدن و حساسیت دندانی در کودکان با درمان های دندانپزشکی

حساسیت دندان کودکان می‌تواند پی‌آمد حساس شدن عاج، پالپ یا هر دو باشد. حساسیت عاج و پالپ معمولاً باعث واکنش نشان دادن به سرما یا گرما یا فشار می‌شود. حساسیت دندان کودکان گاهی نشانه پوسیدگی، شکستگی دندان یا ساییدگی و افتادن مواد پر کننده دندان یا بیماری لثه است. حساسیت دندان کودکان مشکلی شایع در میان کودکان است، دندان‌های شیری نیز هنگام لق شدن و پیش از افتادن حساس می‌شود. اگر دندان‌های فرزندتان حساس شده است، بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

برخی کودکان هنگام خوردن خوراکی‌های سرد و یا داغ یا حتی حین مسواک زدن دچار دندان درد می‌شوند. حساسیت دندان کودکان را می‌توان سوزش یا تیر کشیدن آزار دهنده دندان توصیف کرد. حساس شدن دندان دلایل متعددی دارد. اگر فرزندتان از حساسیت دندان رنج می‌برد، باید دندان حساس را پیش از آن که ناراحتی غیرقابل تحملی تولید کند، درمان کنید. به خاطر داشته باشید که اگر فرزندتان در اثر حساسیت دندان و درد ناشی از آن از غذا خوردن امتناع کند، این امر منجر به سوء تغذیه و بروز عوارض متعدد خواهد شد. متخصصین ما در  دندانپزشکی کودکان دکتر روشنک غفاری پس از بررسی دندان‌های کودک بهترین روش را برای درمان حساسیت دندانی در کودک ارائه خواهند داد. در صورت نیاز به رزرو نوبت و یا کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188795280 تماس بگیرید.

علل تیر کشیدن و حساسیت دندانی

حساسیت دندانی در کودکان دلایل زیادی دارد که بعضی از آنها عبارتند از:

مسواک زدن به روش اشتباه

کودک باید از سنین پایین شیوه صحیح مسواک زدن را فرابگیرد تا به این ترتیب از پوسیدگی دندان جلوگیری شود و با رعایت بهداشت از لثه‌ها و مینای دندان نیز محافظت شود. اگر فرزندتان مسواک را بیش از حد محکم روی دندان‌هایش می‌کشد، این سایش شدید باعث از بین رفتن مینای دندان و تحلیل لثه خواهد شد و در نتیجه دندان نسبت به سرما و گرما حساس‌تر می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل باید شیوه صحیح مسواک زدن و میزان فشاری را که باید به مسواک بیاورد، به او آموزش دهید. به علاوه حتماً برای فرزندتان مسواک نرم تهیه کنید.

اگر فرزندتان به اندازه کافی دندان‌هایش را مسواک نزند و نخ نکشد، دیر یا زود باید منتظر کرم خوردگی و پوسیدگی دندان‌هایش باشید. یکی از عوارض پوسیدگی دندان حساسیت و درد دندان است. برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کافی است که مراقب باشید فرزندتان حداقل دو بار در روز، هر بار به مدت دو دقیقه دندان‌هایش را به شیوه صحیح مسواک بزند.

سینوس‌ها

متاسفانه عوارض عفونت سینوس محدود به بینی نمی‌شود. اگر فرزندتان مستعد ابتلا به مشکلات سینوسی است، احتمال دارد که در نزدیکی بالای دهان دچار حساسیت دندان شود. چون سینوس‌ها نزدیک به سقف دهان قرار دارند. زمانی که فشار سینوس افزایش می‌یابد، کودک مانند زمان عفونی شدن دهان، دچار درد می‌شود. دندانپزشک معاینه دقیقی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که علائم بروز یافته نشان دهنده آبسه یا پوسیدگی دندان نیست.

دندان قروچه یا روی هم ساییدن دندان‌ها عادت بسیار مضری است که به دندان‌ها آسیب می‌زند و ممکن است به حساسیت دندان کودکان نیز بیانجامد. دندان قروچه شدید باعث ایجاد ترک‌های مویی در دندان می‌شود که درد دهان را هنگام گاز زدن یا جویدن غذا به دنبال دارد. نامرتبی دندان‌ها نیز ترک‌های مویی را روی دندان به وجود می‌آورد.

ساییدگی دندان پر شده

ماده فلزی آمالگام که برای پر کردن دندان به کار برده می‌شود، به حساسیت آزاردهنده دندان دامن می‌زند. آمالگام هادی گرما است و حرارت را سریع‌تر از مینای دندان انتقال می‌دهد. ازآنجایی که آمالگام به تغییرات دمایی بسیار حساس است، دندان در اثر تغییر دما به سرعت منقبض و منبسط می‌شود و فشار بیشتری به عصب دندان وارد می‌کند. این اتفاق نیز ترک‌های مویی بیشتری را در دندان کودک ایجاد می‌کند.

لق شدن دندان شیری

زمانی که دندان‌های شیری کودک یکی یکی می‌افتد و دندان‌های دائمی درمی‌آید، دندان‌ها به راحتی حساس می‌شود و درد می‌گیرد. رویش دندان‌های جدید به تنهایی دردسرساز است، اما عامل‌های دیگری مانند سرما و گرما، غذا و هوا نیز دندان‌ها و لثه‌ها را دردناک و حساس می‌کند.

غذاهای ترش و اسیدی

خوردن خوراکی‌های اسیدی باعث ساییدگی مینای دندان می‌شود و با از بین رفتن مینا، دندان تغییر رنگ می‌دهد. زمانی که مینای دندان ساییده می‌شود، مواد معدنی دندان نیز به تدریج از بین می‌رود، عاج دندان مشخص و بدون محافظ می‌شود و حساسیت دندان کودکان بروز می‌یابد.

مصرف دراز مدت دهانشویه

بعضی دهانشویه‌های غیرتجویزی حاوی اسید است. اگر مینای روی عاج دندان از بین برود و عاج مشخص شود، اسید حساسیت دندان کودکان را تشدید می‌کند و لایه عاج نیز آسیب بیشتری می‌بیند. دهانشویه‌های فلوراید خنثی گزینه بهتری از دهانشویه‌های اسیدی هستند.

ترک خوردن دندان

ترک‌های دندان با باکتری‌های پلاک پر می‌شود و به التهاب پالپ دندان دامن می‌زند و به این ترتیب دندان کودک حساس می‌شود. موارد شدیدتر نیز با آبسه و عفونت همراه است.

درمان‌های دندانپزشکی

دندان‌ها گاهی پس از درمان‌هایی مانند جرم‌گیری، عصب‌کشی، روکش کردن و دیگر درمان‌های ترمیمی حساس می‌شود. البته درد و حساسیت در این حالت ظرف 6 ـ 4 هفته برطرف می‌شود.

درمان حساسیت دندان کودکان

اگر چه حساسیت و تیر کشیدن دندان کودکان علل متعددی دارد، به همان میزان درمان‌های موثر گوناگونی نیز برای رفع این حساسیت ارائه می‌شود.

خمیر دندان ضد حساسیت

شرکت‌های مختلف خمیر دندان‌های ضدحساسیت تولید می‌کنند. دندانپزشک توصیه می‌کند که یک یا دو خمیر دندان را امتحان کنید تا در نهایت خمیردندان مناسبی را پیدا کنید که حساسیت دندان فرزندتان را برطرف کند. برای رفع حساسیت دندان حتماً از خمیر دندان فلورایددار، نه خمیردندان ضدجرم استفاده کنید. پیش از خوابیدن کودک، لایه نازکی از خمیر دندان ضدحساسیت را روی ریشه‌های دندان‌هایش بزنید. خمیر دندان پس از چند بار استفاده، مانع از انتقال حس درد از سطح دندان به عصب می‌شود.

مسواک نرم

برای فرزندتان مسواک نرم با سر گرد و تهیه شده از مواد صیقلی تهیه کنید. پرزهای این مسواک‌ها دندان‌های کودک را تمیز می‌کند، اما آسیبی به لثه‌ها نمی‌زند. همچنین مسواکی مطابق سلیقه کودک تهیه کنید تا مسواکش را دوست داشته باشد و از مسواک زدن با آن لذت ببرد.

ژل فلوراید

دندانپزشک اطفال ژل فلوراید را روی ناحیه‌های حساس دندان‌ها می‌زند تا فلوراید مینای دندان را تقویت کند و درد را کاهش دهد. همچنین دندانپزشک فرآورده حاوی فلوراید مناسب را نیز برای استفاده در خانه تجویز می‌کند.

درمان مشکلات سینوس

برای درمان حساسیت دندان کودکان ناشی ازسینوزیت در کودکان باید سینوزیت را درمان کرد. برای درمان سینوزیت خصوصا در موارد سینوزیت باکتریایی مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای کودک تجویز می‌شود. علاوه بر این، برای کاهش علائم التهابی سینوزیت می‌توان از اسپری‌های مخصوص بینی و همین طور از دستگاه‌های بخار در محیط استفاده کرد.

محافظ دهان

دندان قروچه یا روی هم ساییدن دندان‌ها و فک‌ها یکی از عادت‌های شایع کودکان است. برای محافظت از دندان‌های کودک در برابر نیروهای عمودی قوی ناشی از دندان قروچه بهتر است از محافظ یا گارد دهانی استفاده کنید تا دندان در اثر اعمال این نیروها نشکند، ترک نخورد و حساس نشود.

حساسیت زدایی یا باندینگ

چنانچه پوشش روی سطح ریشه از بین رفته و دندان حساس شده باشد، می‌توان حساسیت را با چسباندن (باندینگ) رزین به سطوح ریشه‌های حساس درمان کرد. بی‌حسی موضعی نیز قبل از درمان اعمال می‌شود.

پر کردن و روکش کردن

اگر حساسیت دندان پی‌آمد پوسیدگی، ساییدگی یا نقص ماده پر کننده دندان یا مشخص شدن عصب‌ها باشد، باید درمان مناسب برای رفع حساسیت انجام شود. بنابراین دندانپزشک متخصص اطفال دندان را پر می‌کند، ترمیم را تجدید می‌کند یا روی عصب‌های درگیر را روکش می‌کند تا عصب‌ها تحریک نشود و حساسیت از بین برود. دندان گاهی پس از سانحه ترک می‌خورد، ترک‌هایی که ممکن است به چشم دیده نشود، در این حالت دندانپزشک برای ترمیم دندان، ماده باندینگ روی آن می‌زند.

اگر حساسیت دندان همراه با درد شدید باشد و درمان‌های دیگر موثر نباشد، دندانپزشک اطفال درمان عصب‌کشی را برای رفع مشکلات مربوط به هسته نرم دندان توصیه می‌کند. شاید عصب‌کشی عمل گسترده‌ای به نظر برسد، اما در واقع موثرترین و موفقیت‌آمیزترین روش برای درمان حساسیت کامل دندان به شمار می‌آید.