درمان ترک دندان در کودکان بر اثر ساییدگی طولانی،ضربه و جراحت ناگهانی

دندان ترک خورده دندانی است که به نوعی شکسته است. دندان به روش‌های مختلفی ترک می‌خورد. نشانه‌ها و علائم و همچنین روش درمان به محل ترک و عمق و بزرگی آن بستگی دارد. براساس یک قاعده کلی، هر چه سریع‌تر برای درمان اقدام کنید، درمان موثرتر خواهد بود. اگر ترک دندان کودکان به موقع درمان نشود، امکان دارد که پالپ دندان یا استخوان عفونت کند، در حالت اول درمان عصب‌کشی و در حالت دوم کشیدن دندان ضرورت می‌یابد. در موارد شدید حتی دندان به دونیم تقسیم می‌شود. در این حالت دندانپزشک نمی‌تواند دندان را حفظ کند و چاره‌ای جز کشیدن آن باقی نمی‌ماند.

ترک خوردن دندان کودکان یکی دیگر از بیماری‌های شایع دندانی در بین کودکان است که ممکن است در اثر عوامل متعددی به وجود بیاید. تشخیص و درمان به موقع ترک دندان در کودکان فرآیند درمان را ساده‌تر می‌کند و نتیجه درمان را بهبود می بخشد. در صورت مشاهده علائم ترک دندان کودک خود به متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کنید و فرآیند درمان را در اسرع وقت آغاز کنید. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی کودکان دکتر روشنک غفاری آماده ارائه انواع خدمات در زمینه درمان ترک دندان به کودکان عزیز می‌باشند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 02188795280 تماس بگیرید.

انواع ترک دندان در کودکان

ترک دندان در کودکان انواع متفاوتی دارد که عبارتند از:

ترک ساده دندان

ترک‌ها یا خطوط ساده روی مینای دندان نیازی به درمان ندارد، با این حال باید کودک توسط متخصص معاینه شود. دندانپزشک دندان ترک خورده کودک را پولیش می‌زند تا لکه‌های ناهموار صاف شود و دندان زیباتر شود.

ترک جدی دندان

اما اگر ترک دندان جدی باشد، ممکن است شکستگی از سطح جویدن دندان تا پایین و ریشه دندان پیش برود. اگر ترک دندان جدی باشد و از لایه‌های بیرونی مینای دندان تا عاج پیش رفته باشد و پالپ دندان مشخص شده باشد، دندان لق می‌شود و لثه خونریزی می‌کند.

نصف شدن دندان

دندان ترک خورده کودکان گاهی به صورت عمودی نصف می‌شود. اگر دندان آسیاب نصف شده باشد، دندانپزشک اطفال می‌تواند یکی از دو ریشه دندان آسیاب را نجات دهد. اما اگر ریشه به شدت آسیب دیده باشد، دندان باید کشیده شود.

ترک برداشتن ریشه

ترک برداشتن دندان کودکان گاهی از ریشه دندان شروع می‌شود. این نوع ترک مشخص و دردناک است و با التهاب و عفونت ریشه دندان همراه است. زمانی که ریشه ترک می‌خورد، غالباً چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند.

دلیل ترک خوردن دندان کودکان

متداول‌ترین علل ترک خوردن دندان کودکان عبارت است از:

•  دندان قروچه شدیدی که فشار بسیار زیادی را به دندان‌ها وارد کند.
  •  چنانچه ترمیم و پر شدن دندان وسیع و بزرگ باشد، دندان ضعیف می‌شود و ممکن است ترک بخورد.
  •  جویدن یا گاز زدن اشیاء سختی مانند یخ، آب نبات و استخوان
  •  وارد شدن ضربه به چانه یا فک پایین
  •  بیماری لثه همراه با تحلیل رفتن استخوان، در این حالت احتمال این که دندان از ریشه بشکند، بیشتر است.
  •  تغییرات ناگهانی دمای دهان

تمام ترک‌های دندان با علائم همراه نیست. اما علائم ناشی از ترک خوردن دندان کودکان عبارت است از:

•  درد هنگام جویدن یا روی هم گذاشتن دندان‌ها، به ویژه زمانی که کودک دندان‌ها را از روی هم برمی‌دارد.
  •  حساسیت به گرما، سرما یا شیرینی
  •  دردی که حالت رفت و برگشتی دارد و به ندرت پیوسته است.
  •  ورم کردن لثه اطراف دندان ترک خورده کودک

عوارض

احتمالاً بزرگترین عارضه ناشی از ترک دندان عفونتی است که در استخوان و لثه‌ها پخش می‌شود. بعضی از علائم عفونت یا آبسه دندان عبارت است از:

•  تب
  •  درد هنگام جویدن
  •  ورم کردن لثه
  •  حساسیت به گرما و سرما
  •  حساس و دردناک شدن غدد گردن
  •  بوی بد دهان

ترک دندان در عکس رادیولوژی دیده نمی‌شود و تمام موارد دارای علائم نیست. دندانپزشک اطفال برای تشخیص ترک دندان از روش‌های زیر بهره می‌گیرد:

•  بررسی پرونده دندانپزشکی: دندانپزشک به نکاتی مانند عادت جویدن خوراکی‌های سفت یا دندان قروچه توجه می‌کند.
  •  معاینه چشمی: دندانپزشک اطفال با ذره‌بین وجود ترک‌های ریز را بررسی می‌کند.
  •  لمس کردن ترک‌ها: دندانپزشک اطفال وسیله دندانپزشکی را دور و روی دندان‌ها می‌کشد تا نوک وسیله به لبه ترک‌های احتمالی گیر کند.
  •  استفاده از رنگ دندانپزشکی: رنگ، ترک را نشان می‌دهد.
  •  دندانپزشک التهاب لثه‌ها را بررسی می‌کند: این تکنیک به ویژه برای تعیین ترک‌های عمودی موثر است که باعث تحریک لثه‌ها شده است.
  •  عکس گرفتن از دندان‌ها: رادیوگرافی برای تشخیص ترک‌های دندان ضروری نیست، اما وضعیت نامناسب پالپ را نشان می‌دهد که می‌تواند علامت ترک خوردن دندان کودکان باشد.
  •  دندانپزشک از کودک می‌خواهد که به چیزی گاز بزند: اگر دندان ترک خورده باشد، کودک هنگام باز کردن دهان، دچار درد خواهد شد.

درمان مناسب ترک خوردن دندان کودکان با توجه به شدت ترک انتخاب می‌شود؛ درهر حال درمان باید توسط متخصص انجام شود. در ادامه درمان‌های متداول ترک دندان را معرفی می‌کنیم.

باندینگ

ترک دندان را می‌توان به روش باندینگ ترمیم کرد. در این روش از رزین همرنگ دندان برای ترمیم یا تغییر شکل دندان استفاده می‌شود.

آتل دندان

اگر دندان لق یا جابجا شده باشد، دندانپزشک اطفال دندان ترک خورده را به دندان کناری متصل می‌کند تا در مدتی که بافت لثه و استخوان بهبود می‌یابد، دندان محکم نگه داشته شود.

اگر ترک به پالپ دندان آسیب زده باشد، دندانپزشک عمل عصب‌کشی را به منظور خارج کردن مواد آسیب دیده انجام می‌دهد. همچنین روکش گذاشتن، پر کردن دندان یا باندینگ نیز برای ترمیم ترک دندان و جلوگیری از آسیب بیشتر انجام می‌شود.

روکش

روکش کردن نیز یکی دیگر از روش های درمان ترک دندان در کودکان است. روکش روی دندان آسیب دیده گذاشته می‌شود. دندانپزشک ابتدا مقداری از مینای دندان را می‌تراشد تا فضای کافی برای قرارگیری روکش ایجاد شود. سپس از دندان قالب گرفته می‌شود، رنگی متناسب با بقیه دندان‌ها انتخاب می‌شود و مدل تهیه شده برای ساخت روکش به لابراتوار فرستاده می‌شود.

چنانچه ساختار دندان، عصب‌ها و ریشه‌های آن به شدت آسیب دیده باشد، چاره‌ای جز کشیدن دندان باقی نمی‌ماند.

آیا دندان ترک خورده پس از درمان به طور کامل بهبود می‌یابد؟

ترک دندان برخلاف شکستگی استخوان، هرگز به طور کامل بهبود نمی‌یابد و جوش نمی‌خورد. حتی ممکن است ترک پس از درمان شدیدتر شود و دندان از دست برود. با این حال باید حتماً برای درمان ترک دندان کودک اقدام کنید، چون اکثر دندان‌های ترک خورده سال‌ها به خوبی عمل می‌کنند.

سندرم ترک دندان

ناراحتی‌ها و مشکلات دندانی علل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به پوسیدگی دندان، بیماری لثه و حساسیت دندان اشاره کرد. البته ضربات و آسیب‌های خارجی نیز می‌تواند به دندان صدمه بزند. سندرم دندان ترک خورده باعث می‌شود که کودک هنگامی که دهان را می‌بندد و دندان مقابل روی دندان شکسته یا ترک خورده قرار می‌گیرد، احساس درد کند. سندرم دندان ترک خورده با ایجاد ترک روی دندان کودک شروع می‌شود، در این زمان ترک آن‌قدر کوچک است که در عکس رادیولوژی دیده نمی‌شود. دندان قروچه مزمن (براکسیسم) یا انحراف فک و بی‌نظمی دندان‌ها فشار مضاعفی را به بعضی دندان‌ها وارد می‌کند و در نتیجه ترک ایجاد می‌شود. سندرم ترک دندان معمولاً بر دندان‌های عقب دهان یا آسیاب اثر می‌گذارد، چون این دندان‌ها هستند که بخش اعظم کار جویدن را انجام می‌دهند. اگر کودک دچار سندرم ترک دندان باشد، ممکن است فقط هنگام بستن دهان و جویدن به شیوه‌ای خاص دچار درد شود، حال آن که دندان درد ناشی از آبسه یا پوسیدگی دندان مداوم و مکرر است.