خونریزی لثه در کودکان: درمان‌های دندانپزشکی، بهداشت و رژیم غذایی مناسب

خونریزی لثه در کودکان مطمئناً می‌تواند نشانه‌ای از ژینژیویت یا التهاب لثه باشد. هرچه زودتر کودک شما توسط دندانپزشک معاینه شود، بهتر است. چنان چه این مشکل نادیده گرفته شود یا به آن توجه نگردد، التهاب لثه می‌تواند به مراحل جدی‌تر بیماری لثه تبدیل شود که درمان آن مشکل است. اگر متوجه شدید که لثه‌ها به راحتی خونریزی می‌کنند یا علائم دیگری مانند قرمزی و تورم دارد، با دندانپزشک اطفال صحبت کنید. حتی اگر فرزند شما سالم باشد و عادت‌های مراقبت عالی از دهان خود در خانه داشته باشد، هنوز هم مهم است که برنامه‌های منظم دندانپزشکی را به عنوان کمکی برای تشخیص به موقع التهاب لثه داشته باشید. بهترین درمان خونریزی لثه، از بین بردن پلاک روی دندان‌های کودک است که توسط باکتری‌هایی به وجود می‌آید که باعث ایجاد بیماری‌های لثه می‌شوند. هنگامی که پلاک دندان تشکیل می‌شود، تبدیل به تارتار (یک ماده سخت و چسبنده) می‌گردد که به دندان‌های کودک شما می‌چسبد. بدون تمیز کردن منظم دندان‌ها، تارتار دندان‌ها می‌توانند به بستری مناسب برای تشکیل پلاکت‌های بیشتری تبدیل شوند، که زیر خط لثه‌ها می‌رود و منجر به عفونت و خونریزی لثه می‌گردد.

با آن که خونریزی لثه مشکلی نگران کننده است، اما در کودکانی که دچار این مشکل هستند، در واقع خونریزی لثه یک علامت هشدار اولیه به دلیل عادت به مسواک زدن ضعیف و نامناسب، رژیم‌های ناسالم و یا سایر مشکلات دهانی در کودک است. خونریزی لثه‌ها علائم یک وجود یک بیماری به نام ژینژیویت است که شامل علائم قرمزی، تورم لثه‌ها و بزاق صورتی رنگ پس از مسواک زدن دندان می‌باشند. بنابراین اگر متوجه شوید که فرزندتان دچار خونریزی لثه است، سریعاً به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. درمان خونریزی لثه‌ها بلافاصله پس از مشاهده اولین علائم می‌تواند از بروز بیماری ژینژیویت جلوگیری و به پیشگیری از بیماری‌های پریودنتال کمک نماید. بسیاری از درمان‌ها برای خونریزی لثه‌ها را نمی‌توانید در خانه انجام دهید. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی کودکان دکتر روشنک غفاری آماده ارائه انواع خدمات درمانی در زمینه خونریزی لثه به کودک دلبند شما هستند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 02188795280 تماس بگیرید.

علل خونریزی لثه‌ در کودکان

دلایل مختلفی برای خونریزی لثه در کودکان وجود دارند، از جمله:

رژیم ناسالم

رژیم غذایی حاوی غذاهای شیرین و نشاسته‌ای می‌تواند سبب ایجاد جرم و پلاک دندانی روی دندان‌های کودک شما شود. پلاک ممکن است باعث ایجاد التهاب لثه شود که در حین مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان خونریزی می‌کنند.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن دوبار در روز و کشیدن نخ دندان یکبار در روز برای حفظ سلامت دندان‌ها و لثه‌ها در کودکان مهم است. به طور کلی، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور مرتب برای متوقف کردن خونریزی لثه کافی است. با این حال، اگر لثه کودک شما پس از 10 روز رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان بهبودی نداشته باشد، ممکن است مراجعه به دندانپزشک ضروری باشد.

داروها

اگر کودک شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کند، ممکن است دچار خونریزی لثه شود. این داروها توانایی خون در لخته شدن را کاهش می‌دهند و منجر به خونریزی آسان‌تر می‌شوند.

مسواک جدید

تغییر دادن مسواک و استفاده از مسواک سفت ممکن است دلیل خونریزی لثه در کودک شما باشد. سعی کنید از مسواک دارای برس نرم یا متوسط استفاده کنید و با دندانپزشک کودک خود در خصوص مناسب‌ترین مسواک مشورت کنید.

لثه‌های خشک

هنگامی که کودکان به جای بینی خود از دهان نفس می‌کشند، این امر می‌تواند باعث ایجاد خشکی و خونریزی لثه شود. آلرژی، تورم لوزه‌ها و سایر مسائل می‌توانند تنفس دهانی را ایجاد کند که معمولاً تنها لثه‌های فک بالا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بیماری لثه

ژینژیویت مزمن و پریودنتیت دو نوع معمولی از بیماری‌های لثه در کودکان است که منجر به خونریزی می‌شوند.

علل دیگر

خونریزی لثه‌ها در کودکان ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

•  کمبود ویتامین K
  •  تجهیزات دندانی که به طور مناسب فیت نمی‌شوند.
  •  اختلالات خونریزی مانند هموفیلی
  •  کشیدن نخ دندان به صورت نامناسب
  •  عفونت، که می‌تواند در دندان یا لثه رخ دهد.
  •  لوسمی، یک نوع سرطان خون
  •  اسکوروی یا کمبود ویتامین ث

چه علائمی نشان دهنده خونریزی لثه در کودکان است؟

علائمی که ممکن است با خونریزی لثه‌های فرزندتان متوجه آن‌ها شوید عبارتند از:

•  حساسیت لثه
  •  زخم‌های دهان
  •  لثه‌های عقب رفته
  •  لثه‌های متورم شده

خونریزی لثه در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های درمان خونریزی لثه در کودکان عبارتند از:

رژیم غذایی سالم

خونریزی لثه در کودکان را می‌توان با رژیم غذایی سالم نیز پیشگیری کرد. نوشیدنی‌های سافت و شیرینی برای سلامت لثه‌ها و دندان‌ها بد هستند. آب میوه و میوه‌های خشک نیز حاوی قند زیاد هستند. چیپس‌ها، نان، کراکرها، ماکارونی و چوب شور نیز می‌توانند باعث ایجاد خونریزی لثه شوند. خوردن غذاهای حاوی سبزیجات، دانه‌های کامل، گوشت بدون چربی و محصولات لبنی و میوه یا پنیر به کاهش میزان خونریزی لثه‌ها کمک می‌کند. یکی از راه‌های جلوگیری از مصرف مواد غذایی ناسالم توسط فرزند شما، این است که این مواد را در دسترس کودکان و داخل خانه قرار ندهید.

تمرین بهداشت دهان و دندان مناسب

بهترین روش برای جلوگیری از خونریزی لثه‌های کودک شما این است که به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید. دندانپزشک می‌تواند نکاتی را در مورد چگونگی متوقف کردن خونریزی لثه در بین جلسات ملاقات دندانپزشکی به کودک بدهد. این توصیه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

•  از مسواک نرم استفاده کنید و به طور صحیح مسواک بزنید. دندان‌های خود را حداقل دو دقیقه دو بار در روز و بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید. مسواک زدن سخت می‌تواند بیشتر به بافت‌های نرم دهان شما آسیب برساند.
  •  حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و مطمئن شوید که جهت از بین بردن پلاک پشت خط لثه خود را نیز نخ دندان می‌کشید.
  •  خونریزی را با استفاده از کمپرس سرد کنترل کنید.
  •  برای تمیز نگه داشتن منطقه، دهان خود را با آب نمک شستشو دهید. از مصرف دهانشویه‌هایی که حاوی الکل هستند و می‌توانند موجب خشکی دهان شما شوند بپرهیزید.

درمان‌های دندانپزشکی

در صورتی که خونریزی لثه در کودکان با رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مناسب درمان نشود، دندانپزشک اطفال از درمان‌های دندانپزشکی برای متوقف کردن خونریزی لثه در کودکان استفاده خواهد کرد. گزینه‌های درمانی مانند جرمگیری دندان و پلانینگ ریشه روند خونریزی لثه را کاهش می‌دهند. پلانینگ ریشه و جرم گیری دندان برای اولین بار شامل استفاده از یک ماده بیهوشی برای بی حس کردن مناطق آسیب دیده و آنتی سپتیک برای کاهش حجم باکتری‌های زنده در دهان است. سپس، با استفاده از یک ابزار دسته تیز به نام کورت، دندانپزشک اطفال مواد تارتار سخت را در ریشه دندان به سمت بالا حرکت می‌دهد و جرمگیری می‌کند. همچنین چنان چه کورت کارایی چندانی نداشته باشد، ممکن است یک جرم گیر اولتراسونیک الکتریکی برای خرد کردن رسوبات دندان مورد استفاده قرار گیرد. هر گونه پلاک و جرم باقی مانده که توسط جرم گیر اولتراسونیک الکتریکی از بین نرفته است را می‌توان با روش دستی جرم گیری کرد. پس از آن، دندانپزشک اطفال سطوح ریشه را پلانینگ می‌کند. پلانینگ فرایندی است که در طی آن نجار با استفاده از پلانر لبه سخت یک تکه چوب را صاف می‌کند. همین روش نیز برای صاف کردن مجدد سمنتوم و آماده کردن آن برای مقابله با تشکیل پلاک در آینده استفاده می‌شود. اگر کودک شما از نوع پیشرفته بیماری پریودنتال رنج می‌برد، دندانپزشک کودک شما ممکن است درمان خونریزی لثه‌ها را ادامه دهد یا درمان پریودنتال را توصیه کند. در برخی موارد ممکن است جراحی دندان برای کنترل خونریزی لثه مورد نیاز باشد.