بیماری های دهان و دندان کودک ناشی از عدم بهداشت ،بیماری زمینه ای و ضربه

بیماری‌های دهان و دندان در کودکان ممکن است به دلیل عدم توانایی کافی کودک برای رعایت بهداشت دهان و دندان بروز کند. علاوه‌براین ممکن است که علت بروز بیماری‌های دهان و دندان در کودکان ناشی از شکستگی، مصرف بعضی از داروها، وجود بعضی از بیماری‌ها در کودک، مشکلات ژنتیکی و همینطور بعضی عادات اشتباه مانند مکیدن انگشت باشد. فارق از اینکه علت بروز مشکلات و بیماری‌های دهان و دندان در کودکان چیست، توجه به تشخیص و درمان به موقع این بیماری‌ها اهمیت زیادی در بهبود فرآیند درمان دارد. روش های‌درمانی زیادی برای درمان انواع مشکلات دهان و دندان در کودکان وجود دارد که دندانپزشک اطفال پس از بررسی کودک، با توجه به نوع بیماری دهان و دندان در کودک، بهترین روش درمان را پیشنهاد خواهد کرد.

در صورتی که کودک شما از هر یک از بیماری‌ها و مشکلات دهان و دندان رنج می‌برد، با مراجعه به موقع به متخصص دندانپزشک اطفال، علاوه بر جلوگیری از پیشرفت بیماری، می‌توانید فرآیند درمان را راحت‌تر کنید. دندانپزشکی کودکان دکتر روشنک غفاری مجهز به انواع روش‌های درمان و با بهره‌مندی از دانش کادر مجرب متخصصان خود آماده ارائه انواع خدمات در زمینه درمان انواع بیماری‌های دهان و دندان به کودکان عزیز می‌باشد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت با شماره 02188795280 تماس بگیرید.

انواع بیماری‌های دهان و دندان در کودکان

انواع بیماری‌های دهان و دندان که در کودکان عبارتند از:

به هر نوع کرم خوردگی یا سوراخ شدگی دندان، پوسیدگی دندان گفته می‌شود. پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری موجود در پلاک دندانی فرصتی برای جای گرفتن و چسبیدن به دندان‌ها پیدا می‌کند. باکتری شروع به تولید اسیدی از خود می‌کند و به‌آرامی مینای دندان را از بین برده و در آن حفره‌هایی ایجاد می‌کند. این نوع باکتری بخصوص بعد از خوردن شکر و موادغذایی نشاسته‌دار شیوع می‌یابد، لذا برای جلوگیری از ورود چنین باکتری‌هایی بهتر است یک رژیم غذایی سالم را در پیش بگیرید. اگر کودک‌تان خوش‌شانس نباشد و کرم خوردگی در دندان‌ها پیشرفت کند، می‌بایست تحت نظر یک دندان پزشک اطفال معاینه شود. درصورتی‌که این مشکل حل نشود و اوضاع وخیم‌تر گردد، آنوقت عفونت یا آبسه دندان پیشرفت کند. این شرایط احساس درد و ناراحتی را برای کودکان در پی خواهد داشت. به همین دلیل درمان بموقع مشکلات دندانی الزامی است و برخی روش‌های درمانی همچون پرکردن، روکش یا نهایتا کشیدن دندان کارگشا هستند. توجه داشته باشید کشیدن دندان همیشه آخرین گزینه درمانی محسوب می‌شود، لذا به‌ندرت دیده شده دندان پوسیده با کشیدن کامل درمان کنند.

نامرتبی دندان

دندان‌های شیری کودکان اساس شکل‌گیری دندان‌های بزرگسالی را پایه‌ریزی می‌کنند. وقتی دندان‌های دائمی بیرون می‌آیند ممکن است به دنبال آن مشکلاتی همچون بایت و کج شدن نیز بوجود آیند. محافظت دندان فرزندان در برابر مشکلات مزمن ناشی از نامرتبی دندان و کج و کوله شدن برای والدین از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بیماری لثه (التهاب لثه)

بیماری‌های لثه در اثر تجمع پلاک دندانی و عفونت باکتری در دهان بروز می‌کنند. این باکتری‌ها بافت لثه و رباط‌های نگهدارنده و محافظ دندان را تحلیل برده و از بین می‌برند. اگر لثه‌های کودک‌تان بیش از یک مرتبه در روز دچار خونریزی می‌شوند، می‌بایست موضوع را با یک دندانپزشک اطفال در میان بگذارید. طبق روال معمول دندانپزشکان در این مواقع یک سری معاینات جهت یافتن هرگونه پاکت داخل بافت لثه را انجام می‌دهند. درصورتی‌که با لمس این پاکت‌ها بیمار دچار خونریزی یا درد شود، احتمالا عفونت پیدا کرده‌اند. ممکن است درمان بیماری نیاز به تزریق آنتی‌بیوتیک داشته باشد.

عفونت دندان (عفونت ریشه)

هنگامی‌که ریشه دندان (بخش پایینی) به باکتری آلوده و آغشته می‌شود، بیماری را عفونت ریشه می‌خوانند. اگر عفونت ایجاد شده بموقع درمان نشود ممکن است به عصب‌ها و بافت نرم داخل دندان صدمه برساند. یک ترک عمیق، شکستگی دندان یا کرم خوردگی می‌تواند به عفونت بینجامد. عفونت‌های ریشه دندان در حادترین حالت می‌توانند باعث پیشرفت آبسه‌های دردناک در دهان کودکان گردند. معمولا عصب کشی تنها راه‌حل مناسب جهت درمان عفونت ریشه محسوب می‌شود. درمان عصب کشی از نفوذ باکتری ممانعت به عمل می‌آورد و به دندان استحکام می‌بخشد.

اختلال مفصل گیجگاهی‌فکی (TMJ)

اختلال مفصل گیجگاهی‌فکی یک بیماری نسبتا طولانی و خسته‌کننده است و به ازکار افتادن مفصلی با همین نام مربوط می‌شود. این مفصل زیر گوش‌ها و بالای استخوان فک قرار دارد. معمولا دندان قروچه کردن یا ساییدن دندان‌ها روی هم هنگام خواب به این بیماری ربط داده می‌شود. اگر کودک با این عارضه دست به گریبان است، بنا به تشخیص دندان‌پزشک اطفال برای او یک محافظ دهانی تهیه کنید. این وسیله از انعطاف خوبی برخوردار است و هنگام خواب در دهان بیمار کار گذاشته می‌شود. محافظ دهانی کمک می‌کند دهان کمی باز بماند و زبان تاحدودی بالا بیاید طوری‌که امکان ساییده شدن دندان‌ها به یکدیگر وجود نداشته باشد. محافظ‌های دهانی ارزان، مفید و استفاده از آنها راحت است. این وسیله تحول بزرگی در رفع علائم مفصل گیجگاهی‌فکی ایجاد می‌کند.

حساسیت دندانی

حساسیت دندانی یک مشکل رایج در بین کودکان است. اساسا حساسیت دندانی مشکلاتی همچون احساس درد و ناراحتی ناشی از تماس با هوای سرد و خوردن شیرینیجات، نوشیدنی‌های داغ و سرد یا بستنی را در پی دارد. برخی کودکان مبتلا به حساسیت دندانی از احساس ناراحتی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هم شکایت دارند. خبر خوب اینکه این بیماری قابل‌ درمان است. حساسیت دندانی در کودکان ممکن است نشانه‌ای از ترک دندان یا آبسه دندان باشد و می‌بایست پیش از افتادن دندان یا عفونی شدن استخوان فک زیر نظر یک دندان‌پزشک مداوا گردد.

دندان درد

بااینکه خیلی از دندان دردها به‌راحتی و با مراجعه منظم به دندان پزشکی قابل پیشگیری هستند، اما وقوع سوانح ناگهانی هم امری اجتناب‌ناپدیر هستند. شرایط اورژانسی دندان می‌تواند بسیار دردناک و دلهره‌آور باشد. مشکلات رایجی همچون ترک یا شکستگی دندان، آبسه، یا ضربه خوردن دندان در یک سانحه رانندگی بیماران را ملزم به مراجعه فوریتی به دندان پزشکی می‌کند. اگر کودک به یکی از آسیب‌های شکستکی یا دررفتگی فک، شکاف شدید زبان، لب، یا دهان دچار شد، حتما او را به بخش مراقبت‌های بیمارستان انتقال دهید. اگر دچار آبسه دندانی شده و مشکلات بلعیدن غذا را برای او بوجود آورده یا ورم صورت یا تب پیشرفت کرده است، حتما بیمار را تحت مراقبت‌های اورژانسی قرار دهید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان که به آن پیاستو هم گفته می‌شود ممکن است کودکان را حین حضور در عموم سر تا پا خجل سازد. اکثر کودکانی که به بوی بد دائم دهان دچار هستند، خرابی دندان علت اصلی آنها تشخیص داده می‌شود. بیماری لثه، کرم خوردگی، سرطان دهانی، و باکتری روی زبان ازجمله مشکلات دندانی هستند و ممکن است بوی بد دهان را در پی داشته باشند. می‌توان از دهانشویه جهت رفع بوی بد دهان استفاده نمود، اما به خاطر داشته باشید آنها موقتا بوی بد را برطرف می‌کنند و بیماری را درمان نخواهند کرد. در صورتی‌که فرزندتان از بوی بد دهان خود رنج می‌برد، به منظور رفع این مشکل حتما او را نزد یک دندانپزشک اطفال ببرید.

تغییر رنگ دندان

قصور در مسواک زدن، ضعیف شدن مینای دندان، استفاده مفرط از دهانشویه‌های حاوی فلوراید، بیماری، برخی نوشیدنی‌ها و موادغذایی، مصرف دارو و ضربه می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان کودکان شوند. اگر قصور در انجام اقدامات بهداشت دهان و دندان علت تغییر رنگ دندان تشخیص داده شود، مسواک زدن مرتب می‌تواند مشکل را برطرف سازد. مادامی‌که کودک در سن 3 سالگی طرز بیرون ریختن آب دهان را آموخت می‌تواند از یک خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کند و مراقب باشید هر مرتبه به اندازه یک دانه برنج خمیر روی مسواک بمالید. نگرانی‌های‌تان درخصوص دندان‌های شیری کودک را با پزشک در میان بگذارید. پس از رفع مشکلات اصلی، احتمالا پزشک اقدام به سفیدکردن دندان‌های بدرنگ می‌کند و دندان‌ها را صرفا جهت یافتن علائمی از سایر بیماری‌ها تحت معاینه قرار می‌دهد.

مکیدن انگشت

مکیدن انگشت نوعی رفلکس طبیعی در کودکان است. معمولا مکیدن انگشت کودکان بین 2 و 4 سالگی یا در زمان رشد دندان های دائمی جلو متوقف می‌گردد. اگر متوجه تغییراتی در دندان‌های شیری کودک شده‌اید یا نگران مشکل مکیدن انگشت کودک‌تان هستید، موضوع را با دندانپزشک اطفال در میان بگذارید. شدت مکیدن انگشت فاکتوری است که احتمال وجود بیماری‌های دندانی را مشخص می‌کند. اگر کودکان انگشت شصت را بدون حرکت در دهان نگه دارند، احتمال وجود اختلال در مقایسه با مکیدن انگشت بسیار کمتر است. ممکن است مکیدن بیش‌ازحد انگشت باعث بوجود آمدن مشکلاتی برای دندان‌های شیری کودک گردد. اساسا برخی پستانک‌های دهان عملکردی مشابه با مکیدن انگشتان دست بر روی دندان‌ها دارند، اما ترک این عادت از مکیدن انگشت راحت‌تر است.

علاوه‌براین استفاده از انواع گاردها در اطراف انگشت کودک به ترک مکیدن انگشت کمک می‌کند. در صورتی‌که مکیدن انگشت شدید باشد و منجر به ایجاد مشکلات شدید در کودک شود، متخصص دندانپزشک اطفال درمان ارتودنسی رابرای برطرف کردن مشکلات ناشی از مکیدن انگشت کودک پیشنهاد خواهد داد. بروز اختلال دندان قروچه یا بروکسیم در بین خردسالان و کودکان زیر 5 سال شایع است و اگر با افزایش سن کودک حالت مزمن پیدا کند، می‌تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد. بعضی‌مواقع علت این اختلال را به درآمدن دندان‌های جدید نسبت می‌دهند. ممکن است مشکلات تنفسی حین خوابیدن علت دندان قروچه تشخیص داده شوند. این شرایط اغلب با ساختار کام دهان، و اندازه زخم‌های دهانی و بافت غده‌ای در ارتباط است.

سرطان دهانی

درصورت وجود دندان قروچه در کودکان، دندانپزشک اطفال استفاده از انواع محافظ دندانی را برای کودک توصیه می‌کند تا شدت خسارات ایجاد شده برای دندان‌ها در اثر دندان قروچه به کمترین مقدار ممکن برسد. بدیهی است سرطان دهان یکی از جدی‌ترین مشکلات دندانی به شمار می‌رود و ممکن است کودک را مبتلا سازد، لذا تشخیص بموقع علائم بیماری بسیار حیاتی است. بیشتر سرطان‌های دهانی با علائمی همچون برآمدگی‌های کوچک، زرد یا مایل به صورتی در دهان ظاهر می‌شوند. معمولا این برآمدگی‌ها بدون علائم درد هستند. در صورت مشاهده چنین علائمی بایستی هر چه زودتر به دندانپزشک اطفال مراجعه شود تا پس از بررسی‌های کافی، اقدامات لازم به عمل بیاید.